Arta nu cunoaște hotare, însă are puterea de a dezvolta copilul

Două ateliere de lucru au fost organizate pe ambele maluri ale râului Nistru pentru cadrele didactice și părinți în scopul cunoașterii bunelor practici în educația artistică a copiilor de vârstă timpurie.

 În data de 28 martie și 03 aprilie 2018, atelierele de lucru au fost desfășurate în grădinița ”Albinuța” din s. Holercani, raionul Dubăsari și, respectiv, grădinița ”Scazka” din s. Ternovca, raionul Slobozia.

Activitățile au întrunit peste 50 de persoane, dintre care educatori, părinți, reprezentanți ai autorităților publice locale, școlilor, societății civile din comunitate, şi au pus accent pe două aspecte de bază:

  1. a) schimbul de experiență în amenajarea și dotarea centrelor de artă (Holercani) și Studioului de artă (Ternovca), precum și a activităților practice ce pot fi realizate în cadrul acestora;
  2. b) elaborarea unui plan de activități comune pentru cele două grădinițe beneficiare, pe un termen mediu de 3 ani.

Dinamismul lucrului în grup și a produselor elaborate a facilitat schimbul de experiențe, fiind completat și de programul artistic prezentat de copiii ce frecventează grădinița din Ternovca.

Irina Șeptelici, directoarea grădiniței din s. Holercani a menționat că proiectul, pe lângă faptul că îmbunătățește baza tehnico-materială a instituțiilor, contribuie la valorificarea experiențelor comune, îmbogățirea lor atât în cazul cadrelor didactice, cât și a părinților. Și acest lucru este foarte important în situația când există o anumită distanță între comunități, standarde educaționale diferite, un specific al obiceiurilor și tradițiilor existente. Iar Tatiana Bogomolova, directoarea grădiniței din s. Ternovca a adăugat că proiectul este ca un teren fertil pentru stimularea creativității copiilor, creșterea participării părinților în procesul de educație, precum și a dezvoltării resurselor umane responsabile de acest proces.

Oleg Kiper, părinte a doi copii care frecventează grădinița din s. Ternovca și membru al Asociaței de părinți, a relatat că participarea la activitățile propuse de acest proiect îl va ajuta să-și înțeleagă mai bine copiii, să le descopere talentele, să comunice și contribuie la implicarea altor părinți pentru a face copiii mai fericiți și a-i dezvolta pe măsura potențialului de care dispun.

Victoria Secu, coordonatoarea proiectului, a informat despre pașii ce urmează a fi realizați și anume despre instruirile care vor derula pentru cadrele didactice și părinți și care vor avea conținuturi interesante și utile pentru aplicare, tehnici eficiente și inovative pentru educația artistică a copilului de vârstă timpurie, dar și recuperare prin intermediul terapiei prin artă (art-terapia), indicată în recuperarea copiilor cu cerințe educaționale speciale, inclusiv cu dizabilități, iar grădinița trebuie să fie, în egală măsură, deschisă și prietenoasă și pentru acești copii.

Ina Cazacu, asistentă în proiect, în activitățile de grup pe care le-a moderat în scopul elaborării unui plan de activități de interes comun pentru reprezentanții ambelor comunități, a concluzionat: ”Activitățile pentru care optați să le realizați împreună sunt: șezătoarea, participare la festivalul Ia Mania, ateliere practice de confecționare a obiectelor hand-made, elaborarea cărților senzoriale, competiții sportive ”Eu și familia mea”, excursie”. Este foarte important că în planificarea acestor activități s-a ținut cont de resursele necesare și partenerii care vor asigura eficiența colaborării și atingerea rezultatelor scontate”, a spus I. Cazacu.

Aceste activități au fost organizate în cadrul proiectului ”Educația și recuperarea prin artă unește cele două maluri”, finanţat de Uniunea Europeană prin intermediul Programului „Susţinerea Măsurilor de Promovare a Încrederii”, implementat de PNUD Moldova.

Victoria Secu, directoare executivă, AO FCPS

Imagini de la evenimentele descrise: