Holercani – Ternovca: diferențele care ne unesc

În perioada 10-24 mai 2018, 20 cadre didactice din grădinițele ”Albinuța” din s. Holercani, r. Dubăsari și ”Skazka” din s. Ternovca, r. Slobozia, și-au format abilități de aplicare a metodelor și tehnicilor de lucru eficiente în domeniul artelor și terapiei prin artă în cazul copiilor de vîrstă timpurie, inclusiv a celor cu cerințe educaționale speciale. Oportunitatea le-a oferit-o modulul de formare ”Arta și dezvoltarea copilului de vârstă timpurie. Intervenția educațional – recuperatorie prin intermediul art-terapiei”.

În calitate de experți ai cursului de formare au lucrat Natalia Zotea, expertă în domeniul educației timpurii, și Nina Ciubuc, psiholog în AO Femeia și Copilul-Protecție și Sprijin, ambele cu experiență vastă în domeniul dezvoltării copilului prin artă.  În cadrul modulelor de formare au fost abordate următoarele subiecte: Educația artistică/educația prin arte la diferite etape de dezvoltare timpurie; Abilitățile artistice formate în raport cu vârsta (activități relevante, rezultate așteptate, practici de sprijin); Rolul educației artistice în dezvoltarea armonioasă a personalității copilului și incluziunea educațională timpurie – argumente; Elaborarea  planului educațional pentru dezvoltarea abilităților artistice a copiilor de vârstă timpurie; Proiectarea didactică a activității artistice în conformitate cu necesitățile copiilor din grupă; Rolul familiei în dezvoltarea artistică a copilului (comunicarea eficientă cu copilul, tehnici și determinarea intereselor și predispozițiilor artistice, încurajarea copilului; Comunicarea eficientă dintre părinte și educator pentru dezvoltarea strategiilor comune de lucru cu copilul în grădiniță și acasă.

După formări, cadrele didactice și părinții din cele două grădinițe și-au dat întâlnire la Ternovca, pe data de 6 iunie, apoi la Holercani, deja pe 8 iunie, pentru a cunoaște și a prelua experiența practică a educatorilor în domeniul dezvoltării copiilor prin intermediul activităților pe care le practică în grupe.

Fiind oaspeți la Ternovca, educatoarele Tatiana Gîlea, Mariana Șeptelici și Ecaterina Cimbir au fost de părerea că activitatea de instruire la tema ”Art-terapia în educația preșcolară” s-a desfășurat în atmosferă caldă, plăcută, iar art-terapia poate ajuta copiii aflați în stări fizice și sufletești mai precare și poate impulsiona dezvoltarea socio-emoțională a copiilor. Iulia Porubin a recunoscut că i-a fost o noutate noțiunea de art-terapie, dar seminarul i-a permis să-și revizuiască cunoștințele și să înțeleagă, că multe din componentele acestei tehnici le cunoștea și le aplica anterior. Un părinte participant, pe nume Andrei, s-a arătat mulțumit de ce a aflat și a spus că noile cunoștințe îl vor ajuta să organizeze jocuri interesante cu fetița lui, iar Nadejda Stratulat, mămică și ea, a înțeles că art-terapia o va ajuta să-și crească fetița sănătoasă.

Ina Cazacu, asistentă de proiect și coordonatoarea programului Educație Incluzivă în AO FCPS, referindu-se la provocările cursului de formare la care au participat educatorii, a spus că dânșii au apreciat metodele interactive de predare, și multitudinea de metode de terapie prin artă, explicate de formatori. ”Ne bucurăm că am reușit să-i suprindem pe formabili, că formatorii au aplicat tehnici care le-au pus în valoarea experiența lor, ca și educatori. Pe lângă faptul că au studiat, au sesizat care sunt diferențele de curriculum, ambele grupuri s-au descurcat de minune și la adaptarea metodelor și strategiilor de lucru cu copiii la activitățile artistice” – a spus Ina Cazacu.

Și activitatea de la Holercani a fost interesantă pentru educatorii din Ternovca, care au venit în vizită de schimb de experiență. Aceștia, împărțiți în două grupuri, au mers în grupele educartoarelor Viorica Savciuc (discipolii de 5-6 ani) și Evghenia Porubin (3-4 ani), care au prezentat activități la tema culorilor. Educatoarele și-au ghidat discipolii în lumea culorilor, i-au învățat să le deosebească, să le combine, să le utilizeze la exprimarea propriilor emoții, să manipuleze obiecte cu care desenează, vopsesc, taie, aplică, să fie răbdători și perseverenți și să ducă lucrul până la capăt, muncind în echipă și individual, etc. Activitățile s-au ținut în conformitate cu particularitățile de vârstă a copiilor.

La finalul activităților, Tatiana Bogomolova, directoarea grădiniței din Ternovca, a remarcat faptul că discipolii au fost activi și, în același timp, dezinvolți, răbdători, au realizat totul fără grabă și cu interes, au lucrat în perechi sau în grupuri, iar lucrul a avut un scop comun determinat. Evghenia Porubin a implicat nu doar copiii în activități, dar și oaspeții, fapt remarcat de Elena Nicolaeva, metodistă din grădinița Ternovca. Participantele, toate femei, au discutat despre similitudini și diferențe dintre curricule și metodele aplicate.

”Mă bucur că toate activitățile, planificate în proiect, sunt de folos ambelor grupuri de participanți, sunt activități comune, care ajută la deschiderea și la formarea relațiilor de încredere între specialiștii din ambele grădinițe. Descoperim interese și cunoștințe comune specifice ambelor grupuri de participanți. Astăzi ne-am convins câte emoții și sinceritate a fost în acțiunile tuturor”, a spus Victoria Secu, director AO FCPS și coordonatoarea proiectului, la finalul întrunirii de la Holercani. Irina Șeptelici, directoarea grădiniței-gazdă, a spus că educatoarele care au prezentat activitățile, sunt ”vulcani” de creativitate și depun mult suflet în ceea ce fac, iar proiectele didactice le aparțin, acestea fiind create de ele în baza standardelor naționale. Apropo de standarde, în Transnistria acestea vor fi aplicate de la anul viitor.

Activitățile descrise sunt parte a proiectului ”Educația și recuperarea prin artă unește cele două maluri”, implementat de AO FCPS și ONG ”Roditeli v podderjcu detscogo sada Skazka” și finanţat de Uniunea Europeană prin Intermediul Programului „Susţinerea Măsurilor de Promovare a Încrederii”, implementat de PNUD Moldova.

Svetlana Cernov, coordonatoare comunicare, AO FCPS

Vezi foto de la evenimentele descrise: