Ne ajustăm activitățile la noile realități și continuăm proiectul

În virtutea circumstanțelor, multe ONG-uri își strămută activitățile în mediul online, pentru a realiza planurile stabilite pe proiecte. Nu sunt excepție nici AO FCPS și cele șase OSC-uri din Republica Moldova, implicate în proiectul ”Dezvoltarea societății civile la nivel local în Republica Moldova”.
Astfel, ca o primă testare a activităților în spațiul virtual, am organizat o ședință online pentru a ne susține reciproc, a identifica provocări și oportunități comune, a face schimb de idei și a discuta modalitatea de implementare a proiectului comun ”Un scop comun – organizații durabile” și ajustarea activităților pe perioada stării de urgență și după. Scopul ședinței a fost să identificăm care sunt provocările de moment ale asociațiilor, vizavi de relația lor cu beneficiarii, cum se desfășoară proiectele începute și ce ajustări de program a făcut fiecare organizație, ca să ducă proiectele la bun sfârșit.
Aurelia Nuca, directoarea AO ”Forta Susținerii”, or. Leova, a vorbit despre cum organizația își susține beneficiarii. O posibilitate de a avea legătura cu foștii și viitorii beneficiari este legătura cu cadrele didactice de sprijin din localități. Aurelia Nuca: ”Provocarea mare este asistența psihopedagocică a copiilor cu dizabilități, în special a celor cu autism și cu deficiențe de auz. E problemă mare ca să faci cu ei asistență online. Mămicile copiilor cu autism ne spun că copiii lor nu vor să realizeze nici o sarcină primită de la cadrele didactice sau educatori prin intermediul platformelor virtuale, dar părinții se bucură că noi ne îngrijim de situația lor, îi întrebăm cum se descurcă. Am constatat că 6 cadre didactice din 32, nu au acces la internet și nici nu au calculator acasă, lucru care nu era să-l aflăm, dacă nu se întâmpla pandemia”. Dânsa spunea că în condițiile pandemiei, specialiștii AO ”Forta Sustinerii” încearcă să susțină mai mult părinții beneficiarilor lor, prin a le acorda asistență psihologică, prin a le pune la dispoziție diverse resurse infiormaționale, îi conectează cu specialiști care le pot răspunde la întrebări specifice, cum a fost o sesiune online pentru părinții copiilor cu autism. ”Mai mult de 40% din copiii pe care îi asistăm nu au acces la internet, doar la telefon fix, iar 20 % nu au nicio formă de acces. Ce soluții am găsit? Acelor părinți care au telefoane performante sau calculatoare si conexiune la internet, le acordăm asistență online. Celor care au telefoane fixe – le acordăm atenție prin telefon”.


Valentina Onica, AO ”Casa Speranțelor”, or. Soroca: ”Suntem în carantină totală, este greu să ne realizăm activitățile propuse, e greu să ne deplasăm în oraș chiar și pentru noi. Implementăm la moment trei proiecte. Primul ar fi crearea și dotarea locuințelor protejate pentru persoanele dezinstituționalizate din internatul Bădiceni, un proiect prin care am format în cinci localități grupuri de inițiativă locală, le-am oferit minigranturi și impreună cu APL au sarcina de a rezolva o problemă locală. Am organizat o sedinta de instruire cu aleșii locali, dar nu am reușit peste tot si credem că este dificil să instruim consilierii online. Ne străduim să implicăm civic cetățenii în monitorizarea activității APL, chiar și deciziile comisiilor pentru situații excepționale le monitorizăm, ca să vedem cum acționează ele asupra persoanelor vulnerabile. Al treilea proiecte este orientat spre prevenirea violenței domestice și îl implementăm împreună cu cinci instituții preșcolare, discutăm și aranjăm cu partenerii activitățile prin messenger. Am cerut asistenților sociali și șefilor de instituții preșcolare lista copiilor în situație de risc și vom apela la agenții economici ca să-I susțină”.
Ana Șchiopu, ”Change for a better life”, Căușeni: ”O parte din activitatea mea este în liceu – cadru didactic de sprijin, si am 15 copii în asistență. Din ei doar doi au calculator și internet acasă, și al treilea are mama telefon performant, vreo câțiva au telefon fix, ceilalți nu au nimic, și e foarte complicat. Nu prea am soluții pentru copiii cu CES, încercăm să luăm legătura cu ei să-i întrebăm de dispoziție, de ce au nevoie. În proiectul cu agresorii, până la pandemie, se punea accent pe ședințele de grup, acum însă le dăm telefoane, nu ne întrunim. În proiectul de prevenire a violenței în familie, la fel, am planificat ședințe de grup în localități, dar am reușit doar două ședințe, până la pandemie. Am publicat în schimb telefoanele noastre, telefoanele juriștilor pe paginile din internet, pentru că, cu siguranță, numărul cazurilor și situațiilor de violență în familie crește, dar femeile nu au acum unde să se adreseze, pentru că poliția reacționează la alte încălcări. Juriștii noștri primesc sunete și asistă victimele la telefon, iar polițișțtii ne spun că nu au adresări. Finanțatorul nostru, din Italia ne-a sugerat să direcționăm niște surse pentru lupta cu virusul. Noi am cumpărat pentru angajații din secția COVID, care s-a deschis la noi după ce tot spitalul din Ștefan-Vodă a ajuns în carantină, măști, mănuși, acum am făcut comandă de 150 de seturi de halate cu bonete, cu bahile-cizme”. Ana Șchiopu a mai relatat despre experiența primăriei de a colabora cu agenții economici din oraș pentru a aduna produse alimentare pentru susținerea persoanelor în etate aflate în dificultate”.
Alina Bațală, AO ”Sprijin și Speranță”, or. Ungheni: ”Suntem trei persoane în asociație, care muncim cot la cot. Am avut planificată ziua conștientizării autismului, pe 2 aprilie, dar situația nu ne-a permis să o organizăm. Am lucrat la realizarea site-ului asoiației, pe care am reușit să-l facem public. Am depus o propunere de proiect pentru CEI, sperăm că vom avea rezultate. Mai lucrez la un alt proiect, pentru Black Sea Trust. Încercăm să contactăm persoane care ar putea să ne sprijine financiar. Planificăm să obținem certificat de utilitate publică, ca să putem obține un sediu mai mare și să avem unde ne desfășura activitatea. Comunicăm cu echipa prin messenger. Nu avem proiecte implementate, dar mă bucur că putem să ne inspirăm de la voi, colegi!”

Aurelia Serbov, AO ”Femeie.Speranta. Viitor”, s. Varnita, Anenii-Noi: ”Toată speranța mea este internetul. Eu nu pot veni zilnic la serviciu, pentru că locuiesc în Transnistria, drumurile sunt blocate. Este primul meu proiect mare în ”Servicii Sociale mai bune”, încă nu l-am finisat, am cerut extinderea proiectului. Planificam un seminar cu toți primarii din raion ca să le aducem la cunoștință specificul activității centrului de reabilitare și integrare de la Anenii-Noi și despre serviciile noi create, cred că vom aștepta să-l putem prezenta nu online, dar față-n față. Construcția am finisat-o cu succes. Ne-a mai rămas procedura de achiziționare a bunurilor și cred că o să o finisăm la fel, cu succes. Cu beneficiarii comunicăm, cu cine e posibil, prin internet, pe rețele de socializare…”

Rodica Buzila, AO CLubul Femeilor ”Inspirație”: ”Suntem acum la etapa de finisare a proiectul ”Creativ Café Inspiră”, dar din cauza situației excepționale, a trebuit să-l extindem până la finele lunii aprilie. Statul acasă ajută femeilor să aloce mai mult timp activităților preferate. Chiar eu am finisat multe croșetări, broderii. Una din activitățile proiectului – șezătoarea, o să o înlocuim cu o expoziție online cu vânzare a lucrărilor confecționate. Ne ocupăm timpul cu scrierea proiectelor. Am aplicat la două programe de granturi, așteptăm rezultatul. Suntem preocupați de construcția sediului nou pentru afacrea socială, după ce am fost dați afară din fosta încăpere”.
La finalulu discuției, care a durat aproape două ore, Victoria Secu a spus că, cel mai probabil, la fel online, se vor organiza și următoarele activități. Urmează un modul de instruire online pe planficiare strategică. Organizațiile își vor primi rapoartele de dezvoltare organizațională, ca să le studieze și să le poată ajusta și aproba la consiliile de administrare.
La ședință au particpat contabila AO FCPS, Mariana Grajdian, și Ina Cazacu, asistentă de proiect, care au intervenit în discuții ori de câte ori a fost nevoie pentru a completa discuția cu gânduri, soluții, idei de optimizare a timpului dedicat următoarelor activități în format digital. La final, participantele la discuții au completat un chestionar despre prima experiență de comunicare online în astfel de format. Schimbul de idei a fost cel mai valoros pentru toți, dar și susțienerea morală a ong-urilor din partea organizației-mentor.

Victoria Secu, în concluzie, a menționat: ”Schimbul de idei a reușit pe deplin, datorită energiei și implicării de care ați dat dovadă. Sunt impresionată de toate lucrurile auzite, de agilitatea și mobilitatea de care dați dovadă în această perioadă incertă, cu grijă pentru organizație și beneficiari”.

Proiectul ”Un scop comun – organizații durabile” este implementat de AO FCPS în parteneriat cu Asociația pentru Politică Externă în cadrul programului de granturi ”Dezvoltarea societății civile la nivel local în Republica Moldova”, finanțat de Uniunea Europeană și Fundația Konrad Adenauer.