Teatrul social – instrument eficient în promovarea incluziunii şcolare

Pe data de 24 ianuarie, în sala de şedinţe a primăriei Orhei, circa 20 de tineri, elevi de clasa VI-IX din gimnaziile “M. Eminescu” şi “Ion şi Doina Aldea-Teodorovici”, studenţi şi profesori de la Colegiul Pedagogic “Vasile Lupu” au participat la instruirea “Aspecte teoretice şi tehnici de aplicare ale teatrului sociTS seminar Orhei (101)al în domeniul respectării drepturilor copilului”, activitate desfăşurată în cadrul proiectului “Capacitare şi diseminare în domeniul incluziunii educaţionale”, care se va desfăşura în oraşul Orhei pînă la finele anului curent.

La seminar au participat şi specialiştii Serviciului de Asistenţă Psihopedagogică Orhei. Instruirea a fost realizată cu eforturile Asociaţiei “Femeia şi Copilul – Protecţie şi Sprijin” din Criuleni, a trainerilor Larisa Moscalenco, coordonator program advocacy în cadrul Asociaţiei şi Natalia Dimitraşco, educator de la egal la egal, expert în domeniul teatrului social.

Instruirea s-a desfăşurat într-o atmosferă neformală, iar participanţii, ghidaţi de traineri, au stabilit care este definiţia teatrului social şi componentele lui de bază, cum se abordează tematica drepturilor copiilor în reprezentaţiile teatrului social. În alt bloc de instruire copii au demonstrat că au abilităţi actoriceşti, au scris scenarii scurte, le-au înscenat şi le-au prezentat colegilor, formând trei echipe de actori. Instruirea s-a desfăşurat toată ziua, dar, după cum au recunoscut chiar participanţii, nu au avut timp să se plictisească.

TS seminar Orhei (27)

„Sunt elevă în cl. VI la gimnaziul „M. Eminescu”, şi am învăţat astăzi că orice persoană, care are dizabilităţi, are nevoie de ajutorul nostru şi nu e bine să fim indiferenţi faţă de viaţa lor. Am mai învăţat că persoanele cu dizabilităţi nu au nevoie de mila noastră, dar vor să nu fie marginalizaţi. Şi ei au nevoie de a fi incluşi în toate activităţile noastre. Eu cred că unii oameni cărora le vom prezenta teatrul social, despre care învăţăm astăzi, se vor schimba, alţii nu, pentru că are fiecare caracterul său. Dar cred că se vor schimba mai mulţi, pentru că în reprezentaţiile teatrului social fiecare va încerca să se pună în situaţia celui marginalizat şi cred că s-ar simţi prost dacă oamenii nu i-ar atrage atenţia şi ar merge peste el” – a spus Carolina Melnic, una dintre participante.

Voica Ala, profesor de limbă şi literatură română la gimnaziul „Ion şi Doina Aldea Teodorovici” din Orhei, şi-a împărtăşit, de asemenea, impresiile:

“Şedinţa de astăzi a fost interesantă nu numai pentru noi, maturii, dar şi pentru copii, iar temele propuse pentru studiere au vizat probleme actuale despre incluziunea copiilor cu deficienţe. Ni s-a propus o tehnică de aplicare a teatrului social, care ne va ajuta să conştientizăm necesitatea incluziunii şi în ce situaţii şi cum să procedeze atît copiii, cât şi profesorii şi toţi membrii societăţii, care-i înconjoară. Avem copii cu dizabilităţi şi în cadrul claselor, dar şi înafara lor, care necesită o instruiire la domiciliu. Copiii instruiţi la domiciliu nu sunt mai diferiţi decât cei care vin la şcoală, pur şi simplu necesită nişte condiţii speciale, poate un ataşament mai strâns şi un ajutor din partea noastră. În urma instruirii de azi mi-am format şi unele idei şi teme despre viitoarele reprezentaţii ale teatrului social. Ideile sunt bune şi aplicabile. Cert este că activitatea teatrului social este una necesară pentru formarea mediului de acceptare pentru oamenii cu nevoi speciale”.

TS seminar Orhei (15)

Tamara Ştefîrţă, şefa DÎTS Orhei, care de asemenea a fost prezentă la deschiderea evenimentului, a spus: „Colaborarea dintre Direcţia Învăţământ, Tineret şi Sport, Orhei cu specialiştii din Asociaţia Obştească „Femeia şi Copilul-Protecţie şi Sprijin” este foarte necesară şi utilă, dar mai ales actuală. Actuală, pentru că în urma evalurării copiilor am stabilit că mulţi dintre ei au nevoie de abordare specială, ca să fie incluşi cu succes, să fie antrenaţi în limita capacităţilor şi competenţelor lor, să le dezvoltăm aptitudinile pe care le au, să fie membri deplini ai societăţii, să beneficieze de drepturi egale cu ceilalţi. Copiii care au venit azi la instruire mi se pare că sunt captivaţi de conţinutul seminarului de azi şi cred că interesul lor pentru activităţile incluzive se va răsfrînge pozitiv asupra colaborării lor cu colegii care au nevoi speciale. Cred că schimbarea majoră trebuie să înceapă de la colectivele de copii. Mi se pare că anume copiii vor fi cei care îi vor convinge şi pe adulţi că sunt egali şi merită acceptaţi aşa cum sunt. Conform datelor de care dispune DÎTS Orhei, la moment numărul copiilor cu CES în raionul Orhei depăşeşte 200 de copii”.

Obiectivele seminarului de instruire au fost informarea şi sensibilizarea participanţilor cu privire la necesitatea incluziunii socio-educaţionale a copiilor cu cerinţe educaţionale speciale, inclusiv cu dizabilităţi, şi formarea abilităţilor de formatori sau educatori de la egal la egal a 20 de participanţi, privind organizarea şi desfăşurarea teatrului social avînd ca temă de activitate respectarea drepturilor copilului. Proiectul “Capacitare şi diseminare în domeniul educaţiei incluzive” este susţinut financiar de Fundaţia SOROS-Moldova, Programul Sănătate Publică.

Svetlana Cernov, Specialist în relaţii cu publicul, AO „FCPS”

© 2021. All rights reserved. Crafted with ♥ by Purple Media