Deşi sunt diferiţi, împreună fac o putere

„Aţi fost foarte bravo la această şcoală de vară. Ion, când a trebuit, a dus scara la loc (n.a. – scara a fost folosită pentru a scoate din copac o minge, şi Ion cu Macar au fost ajutoare de nădejde)! Atunci cînd cineva plângea sau era indispus, mereu aţi ştiut să găsiţi un cuvânt de consolare. Cînd s-au pierdut telefonul Eleonorei şi bani sau alte lucruri, aţi ştiut să formaţi o echipă şi să le căutaţi. Cineva la şcoala de vară a fost pus în situaţia, pentru prima dată în viaţă, să spele haine şi sa se autodeserveasca” – în aşa mod Ala Ianenco, coordonatoarea programului autoreprezentare făcea totalurile şcolii de vară, în seara de adio.

Participanţii se pregăteau intens pentru a organiza şi un rug pe malul Nistrului, pentru a lansa lampioane pe care şi-au scris dorinţele…
Fiecare participant a vrut să spună ceva, să transmită emoţiile care-l copleşeau în urma unei saptamâni de şcoală, să facă totalurile şi să facă publice speranţele lor pentru alte şcoli de vară. „Să dea Dumnezeu sănătate la toţi, să mai venim iarăşi aici, să fim cuminţi, să nu facem gălăgie. Să fie sănătoşi oamenii care ne aduc aici cu maşina.!” – spunea Macar lucrurile simple care l-au mişcat pe el. Ion a ţinut să-şi spună şi el doleanţele, şi să ne comunice că a făcut cunoştinţă cu o fată, din afara grupului, fapt ce este o realizare pentru el, care a depăşit anumite bariere de comunicare…
„Diferiţi, dar împreună suntem putere” – aşa se motivau tinerii în ficare zi ţinîndu-se de mîini, pentru a accentua că puterea oamenilor este în unire, puterea oamenilor cu dizabilităţi este în unire strînsă. Deşi le sunt diferite dorinţele şi abilităţile, activităţile în şcoala de vară au fost realizate împreună. Apropo, aplicând procedura de vot democratic, autoreprezentanţii au ales motto-ul tocmai din şapte variante, propuse tot de ei.
Fiecare dimineaţă a şcolii de vară a început cu gimnastică matinală şi meditaţii la aer liber, expunerea dorinţelor. Aşteptările pentru ultima seară de aflare în tabără erau deosebite:
„Vreau să fie cea mai importantă seara”, a spus Paşa. „Eu vreau să fim cu toţi împreună şi să ne jucăm, să cîntăm” – spunea Macar. Sveatoslav a spus că aşteaptă rugul, Nina a spus că vrea să danseze, Ion – să joace dame cu Nastea, iar Eleonora spunea că vrea să se distreze şi să-i rămînă amintiri plăcute în memorie. Aşa şi s-a întîmplat – discoteca de adio a fost cea mai veselă, nimeni nu a putut sta pe loc. Autoreprezentanţii au fost însoţiţi de persoanele de sprijin, care au apreciat efortul organizatorilor şi moderatorilor şi i-au îndemnat pe tineri să înveţe tot ce li se propune, pentru a deveni cît mai independenţi.
Şi dacă a fost şcoală de vară, atunci tinerii autoreprezentanţi şi persoanele lor de sprijin au învăţat în ateliere, cum ar fi atelierele hand-made, coordonate de Xenia Braguţa. Psihologa Elena Vechiu a moderat atelierele „Autocunoaşterea- calea spre cunoaşterea celor din jur”, „Modul de viaţă al unei persoane independente”, „Munca şi importanţa acestui drept în viaţa omului”. Ina Cazacu a moderat activităţile de Team Building, din care tinerii au învăţat cum să lucreze cât mai eficient în echipă ca sa atingă rezultatul ţintit. Voluntara Raisa Brăguţa a coordonat atelierele de broderie şi croşetare, şi totodata a fost pentru tineri exemplul de bunică modernă, prieten de nădejde pentru ei. După munca în ateliere, parcă şi bpile de soare, şi scăldatul în Nistru erau mai plăcute. Mulţi s-au scăldat pentru prima dată în Nistru…
Referindu-se la unele rezultate ale şcolii de vară 2015, care s-a desfăşurat la Holercani, raionul Dubăsari, Ala Ianenco, coordonator al Programului Autoreprezentare în cadrul AO FCPS, coordonator al şolii de vară, spunea: „Tinerii autoreprezentanţi sunt pregătiţi pentru a participa la tabere, şcoli sau alte activităţi, poate chiar şi peste hotarele ţării. Ei ştiu să se comporte, ştiu să vorbească în public, îşi pot exprima liber gîndurile, pot comunica paşnic, pe diferite teme de interese, cu semenii pe care îi cunosc şi pe cei necunoscuţi, şi au învăţat ce fel de comportamente pot fi afişate în anumite situaţii”. Carolina, persoana de sprijin pentru sora sa Alexandrina, spunea că a constatat, cu bucurie, cât de independentă s-a făcut sora ei, că este, de fapt, o fire foarte sociabilă şi a depăşit multe frici pe parcursul şcolii. Carolina zicea că deşi nu este studentă la pedagogie, ci la o facultate legată de afaceri, a înţeles că pe parcursul şcolii de vară a învăţat să fie mai răbdătoare, mai tolerantă, fapt ce o va ajuta să se înţeleagă mai bine cu oamenii, în viitoarea sa profesie.
Şcoala de vară s-a desfăşurat în cadrul proiectului „Incluziunea şcolară şi socială a copiilor cu dizabilităţi” finanțat de Fundația SOIR Moldova, în perioada 15 – 22 august 2015. Scopul activităţii a fost crearea platformei de comunicare şi interacţiune între autoreprezentanţi; consolidarea spiritului de echipă şi capacităţilor de relaţionare interpersonală, dobîndite de către autoreprezentanţi în cadrul activităţilor anterioare.
Imagini: Şcoala de vară Holercani-2015

© 2021. All rights reserved. Crafted with ♥ by Purple Media