O cunosc pe Alexandra de cînd era mică, nu am mai văzut-o pe această minunată fetiță de la vîrsta de 4 ani ai ei, deoarece a fost plecată din comunitate într-o grădiniță specială. Fetița a revenit în sat cînd avea 10 ani și a fost înmatriculată în gimnaziul din comunitate, cu instruire la domiciliu din cauza stării de sănătate și a stării emoționale pe care nu o putea depăși la momentul respectiv. Primii pași Alexandra ia făcut la 7 ani, era o fire timidă care manifesta neîncredere și frică față de omenii din jur, față de semeni. Vedea lumea doar în culori sumbre și permanent manifesta neliniște fapt ce influența negative starea ei de sănătate. Aceasta ne-a relatat părinții și d-na învățătoare.
În calitate de specialist psiholog am început să lucrez cu ea din septembrie 2014. Deși la început aveam îndoieli, simțeam o grijă pentru faptul cum voi face față ca să nu-i dăunez dar să o pot ajuta, acuma am depășit această barieră, și am început s-o cunosc mai bine, pentru a mă apropia de ea, deoarece ea avea frică de omenii din jur, a fost nevoie să comunic și să cer ajutor familiei. Mama fetiței a fost cea care m-a ajutat să comunic cu ea și să mă apropii, ea era în rol de intermediar. De la mama am aflat ce-i place Alexandrei, că-i place să deseneze, să asculte povești și de aici a început întreaga mea activitate cu fetița. La început desenam împreună, povesteam povești și de fiecare dată o încurajam și o lăudam la orice succes. La început eu vorbeam mai mult, ea tăcea și ferea privirea ca în prezent, eu să o ascult și ea să-mi povestească chiar mici secrete, gînduri și chiar să glumească. După ce am depășit bariera de comunicare cu Alexandra și chiar am devenit prietene am încercat treptat s-o ajut să comunice cu semenii, la început înpreună cu familia organizam mici întîlniri acasă, în mediul în care se simte fata bine ca să înlăturăm treptat frica și stresul.
Apoi pentru prima dată, în anul 2014 decembrie Alexandra a vizitat școala, clasa, colegii, învățătoarea și chiar a fost inclusă în lista din catalog. La momentul actual Alexandra este inclusă parțial în instituția dată. Deși are instruire la domiciliu, ea este implicată în activitățile extrașcolare și cele organizate în cadrul Centrului de Resurse cu sprijinul meu ca psiholog și a cadrului didactic de sprijin.
Activitatea în centru este organizată în baza planului de intervenție specializată și este ghidată de specialiștii din A.O Femeia și Copilul –Protecție și sprijin care au contribuit la formarea noastră ca specialiști, ne-au oferit suport metodic și informațional în lucru cu copiii cu dizabilități. La Centru de Resurse Alexandrei îi place să facă puzzle și să scrie cu creta, să deseneze. Acuma desenele ei sunt colorate în culori vii și cel mai important lucru este că Alexandra a învățat să zîmbeasca.
Odată ce Alexandra a depășit unele bariere de comunicare cu semenii, ne propunem pe viitor ca ea să desfășoare orele la domiciliu în cadrul centrului și treptat să fie inclusă în colectivul clasei deoarece este ajutată și de semenii ei care participă cu ea la activitățile din centru.
Natalia Stanila, psiholog în gimnaziul Izbiște
Alexandra Verdeș, 14 ani, paralizie cerebrală infantilă spastică, retard mintal sever din s. Izbiște r. Criuleni. Născută la 14.11.01
Mama – Mariana, 43 ani
Tel: 068728990