Consilierea vocațională – o investiție într-un viitor mai sigur al profesioniștilor de mâine

Începând cu anul 2021, Asociația Obștească ”Fiecare Contribuie pentru Schimbare” a pus bazele unui nou program, orientat spre consolidarea pregătirii tinerei generații pentru viața adultă.
Programul se numește ”Orientare vocațională” și este destinat atât tinerilor aflați la etapa de alegere a unei profesii și domeniu de activitate, inclusiv și celor cu dizabilități, cât și persoanelor care doresc o schimbare în carieră sau o recalificare deja după facultate.
Coordonatoarea acestui program este Ina Cazacu, care ne oferă mai multe detalii despre specificul și scopurile acestuia.

Stimată Ina Cazacu, care a fost necesitatea orientării asociației FCPS spre acest program și de când îl aplicați în practica organizației?

Ina Cazacu, managera programului
educație incluzivă și orientare vocațională

Am început a lucra deja cu beneficiarii acum jumătate de an, am făcut consiliere individuală pe beneficiar concret, ceea ce este un proces de aproximativ două luni de zile. Înainte de asta, în 2020 am trecut printr-o instruire, cu mai mulți membri ai echipei, ca să fim consilieri vocaționali calificați. În anul 2021, ne-am ocupat de elaborarea conceptului acestui program nou pe care vrem să-l transformăm în serviciu. Tot în 2021 am procurat un soft special, platforma CCP Intranet, care ne ajută să facem evaluarea inițială și autocunoașterea beneficiarului. Instrumentul ne oferă posibilitatea să evaluăm potențialul beneficiarului, să aflăm profilul lui vocațional și să-l orientăm spre alegerea domeniului de activitate, profesiei, inclusiv a instituției de învățământ.

-Cui se adresează acest program?

Programul presupune orientarea școlară pentru adolescenții de la 14 ani, care sunt ajutați să-și aleagă o viitoare instituție de învățământ după ciclul gimnazial, sau direcția în baza abilităților și intereselor. În plus, candidatul poate afla și ce îi oferă instituția ca document, ca oportunitate de angajare, cât e de cotată profesia pe piața muncii. Adică, îi oferim toată informația, că el sau ea să poată lua o decizie asumată și informată privind viitorul său.

-La 14 ani tinerii sunt încă sub supravegherea părinților. Cei din urmă participă la acest program?

De la caz la caz. Este adevărat, că părinții își întreabă copiii de 14 ani ”ce vei face mai departe?”, ”unde vei merge la studii?”, pentru că mulți din ei consideră că la 14 ani tânărul trebuie să fie deja determinat în privința viitorului său. Dar eu aș avea un mesaj către părinți: e firesc, ca la 14 ani, copilul să nu fie determinat în privința profesiei sale viitoare. De ce? Pentru că este vârsta când se produc schimbări fiziologice, psiho-emoționale, iar adolescentul sau adolescenta încă nu are convingerea și încrederea ce este el ca persoană, și îi vine greu să-și stabilească scopurile pentru viitor. Atunci când părintele insistă, îi demonstrează tânărului că el/ea este nehotărât/ă, și cumva situația îi inhibă mai tare pe adolescenți, sau le formează o frică, că ar fi ceva în neregulă cu el, că nu este în stare să-și aleagă o profesie. E important părintele să cunoască asta, iar tânărul să beneficieze de ore de consultanță pe orientarea școlară. În programul pe care îl propunem tindem să ajutăm tinerii să-și înțeleagă persoana, să-și cunoască abilitățile, interesele, valorile pe care le agreează și cum toate acestea îl pot ajuta să-și aleagă o profesie, pe care să o practice după studii. Marea majoritate a părinților are convingerea că dacă elevul este priceput la matematică, el neapărat va alege economia sau ceva din domeniul dat. E important ca tânărul să ia decizia, dar nu părintele. Acolo unde părintele este o persoană mai dominantă în privința alegerilor copilului, este important să lucrăm cu părintele paralel, să-l convingem să lase adolescentul să decidă, dar să-i dăm informația necesară.

-Putem conchide că serviciul ajută familia în general să-l ajute pe copil sau adolescent să ia o decizie asupra viitorului domeniu?

De acord! Mai mult ca atât, în cadrul programului noi nu facem doar evaluarea beneficiarului, dar oferim și traininguri de dezvoltare personală, prin care propunem dezvoltarea cărorva abilități, ca el pe viitor să fie capabil să-și facă marketingul personal, când vine vremea angajării, pentru că spuneam: programul țintește nu doar școlari, adolescenți, dar și adulți, care au o anumită pregătire pentru piața muncii. Instrumentul pe care-l aplicăm ne permite ca în funcție de abilitățile pe care le are, să îi facem profilul vocațional, ca o scanare, prin care să-i fie clar: uite ce ești ca persoană și iată ce direcții ți se potrivesc, iată ce instituții de învățământ sunt relevante, or asta înseamnă ghidarea în carieră. De exemplu, persoana vrea să studieze la medicină, dar are nevoie să-și îmbunătățească cunoștințele la chimie. Deci, de la 14 până la 16 ani își poate îmbunătăți performanțele la chimie. Având această informație, își crează un parcurs, un plan de ghidare în carieră care include acțiuni concrete privind domeniile pe care să le aprofundeze și abilitățile pe care să le dezvolte. Programul îl poate ajuta inclusiv să ia o decizie privind examenul la alegere de la BAC, corelat cu facultatea, să-l orienteze pe ce competențe mai are nevoie să capete pentru viitorul său.

-Descrieți experiența de ghidare pe care ați reușit să o pilotați. Cum are loc consilierea?

Am exersat programul cap-coadă cu câteva persoane, inclusiv ghidarea în carieră. De exemplu, cu o domnișoară de cl. 11-a am avut opt ședințe, printre primele fiind una de stabilire a compatibilității cu anumite profesii. Profilul vocațional i-a dat că e compatibilă cu opt profesii. Le-am studiat împreună și le-am analizat pe fiecare în funcție de avantaje și dezavantaje. Domnișoara a luat decizia ca din opt să aleagă patru. La finalul programului a ales doar două profesii complementare, pe care a decis să-și concentreze atenția, am studiat inclusiv la ce facultate și universitate să studieze. Am investigat ofertele tuturor instituțiilor pe profesia pe care și-a ales-o, până la detalii de genul cămin, distanță, posibilitățile părinților. La finalul programului mi-a spus că, în primul rând, e mulțumită de sine, pentru că a înțeles ce vrea, și-a cunoscut deplin interesele, compatibilitățile, a căpătat convingerea ce vrea să facă în viitor.

-Cum poate o persoană interesată să acceseze programul de consiliere vocațională?

Fetele și băeții, care au împlinit deja 14 ani, se pot adresa organizației noastre, orice părinte sau diriginte, la fel, poate apela, concret, la Ina Cazacu. Eu nu lucrez singură, dar în echipă cu psihologa Mariana Mîțu, de la Serviciul de Asistență Psihopedagogică. Acum mai suntem la etapa de exersare și programul este gratuit, dar pe viitor intenția noastră este să prestăm un serviciu de consiliere vocațională contra plată. Prețul va fi stabilit în funcție de numărul necesar de ședințe și de forma lor – individuală sau de grup.

-De ce ați ales să dezvoltați anume acest domeniu, de orientare vocațională?

– Am comunicat cu tinerii, am văzut necesitatea lor. Poate chiar și situația cu propriii noștri copii ne-a determinat să inițiem acest program, când am văzut că vrem să ne ajutăm copiii să ia decizii, dar nu știam cum. Programul de consiliere și de dezvoltare vocațională este unul potrivit atât pentru tineri cu dezvoltare tipică, cât și pentru tineri cu dizabilități, și ne-am convins de necesitatea lui din discuțiile cu mai mulți părinți. Eu nu am o statistică, dar cred că oricine poate confirma, că majoritatea tinerilor nu lucrează conform profesiei studiate, de aceea considerăm important în alegerea profesiei acest program de orientare vocațională. Deși în programul școlar sunt ore de dezvoltare personală, în privința carierei nu-i ajută cu nimic, cu atât mai mult că asta e treaba psihologului școlar, pe care îi avem doar în 5 instituții din r. Criuleni. Școala, din păcate, nu oferă elevilor orientare vocațională. Totodată, Serviciul de Asistență Psihopedagogică este instituția care poate oferi servicii de consiliere și ghidare în carieră, însă mai mult la etapa de autoevaluare, elaborarea profilului vocational, și mai puțin la consiliere vocațională aprofundată cu ghidare în luarea deciziilor privind cariera și dezvoltarea personală.


A înregistrat, Svetlana Cernov, spec.rel.cu publicul, AO FCPS

© 2021. All rights reserved. Crafted with ♥ by Purple Media