Două zile pentru a „mă descoperi pe mine” și a înțelege “puterea mea lăuntrică”

În zilele de 4 – 6 decembrie, AO FCPS a organizat o şcoală de weekend pentru părinţii beneficiarilor programului “Abilitare economică”.

În cadrul școlii de weekend, părinții, fiind asistați de către psihologa Svetlana Şişcanu, au avut posibilitatea să se cunoască mai bine și să comunice armonios cu copiii lor. Astfel, metodele aplicate în timpul seminarului, destinate autocunoașterii, reflecției personale asupra sinelui și celui apropiat, înțelegerii aprofundate a puterii/ libertății cuvântului, a pus în valoare experiența părinților în dezvoltarea autonomiei personale la tineri și în relaționarea cu ei.

“Fiecare participant a avut șansa să-și aprecieze necesitățile, așteptările, resursele și acțiunile sale pentru a se simți în siguranță, demn de a fi iubit și înțeles. Participanții au fost încurajați să-și facă ordine în gândurile lor, să renunțe la lucrurile care le provoacă supărare și durere fiind ghidați cum să-și dirijeze emoțiile și să facă față stresului” a spus Ina Cazacu, coordonatoarea programului Educaţie Incluzivă în AO FCPS, paticipantă a activităţilor.

În aceste trei zile, părinții care au avut nevoie, au fost consiliați de către doamna psihologă, activitate apreciată de către participanţi ca fiind foarte importantă pentru satisfacția lor sufletească.

”Am aflat multe informații despre cum să ne ascultăm pe noi, cum să ascultăm lumea din jur, ca să fim și noi auziți la rândul nostru, ca să avem siguranța că putem asculta și pe noi ne ascultă. Am avut un psiholog care ne-a explicat foarte bine multe lucruri, probleme legate de comunicare. Ultimul exercițiu a fost depre subconștientul nostru, camera cu gânduri, așezatul pe rafturi, curățenie în gânduri. Am conștientizat că trebuie să tindem spre un anturaj calm în familie, ceea ce este în interesul tuturor membrilor” a spus dna Veronica, sora unei beneficiare.

Svetlana, mama unui tânăr cu dizabilităţi, a spus că au fost două zile minunate, timp în care s-au simțit ca în poveste, și au uitat de toate grijile casei: ”Doamna psiholog de la Chișinău ne-a arătat exerciții de liniștire. Am discutat pe foarte multe teme, și chiar am uitat de grijile casei pe două zile, ne-am văzut copiii cu alți ochi.”

Ana, mamă: ”Eu, ca mamă, mi-am făcut concluzii că ar trebui mai des să lucreze psihologul cu părinții și cu copiii. Eu am observat că eram liberă în timp ce vorbeam cu psihologul și mai puțin stresată, decât alte colege de grup. M-am relaxat foarte bine. Eu, la rândul meu, le-am sfătuit pe toate mamele să se iubească pe ele. Eu așa am făcut, am decis să vin și chiar să mă odihnesc două zile, să nu fac mâncare. Eu am găsit numitor comun cu băieții mei și noi în familie suntem fără complexe. A fost foarte binevenit acest exercițiu cu un psiholog, chiar și copiii noștri au avut multe întrebări. Ne-am dori mai multe întruniri de acest fel.”

Elena, mamă: ”Am întrebat psihologul despre viața noastră, am vorbit mult despre ce vor copiii noștri. Ne-am și veselit, pentru că am organizat dansuri, ne-am scăldat în piscină. Din povestea lui Vadim am înțeles că oamenii din jur îi înțeleg pe cei cu dizabilități, că nu merită să ne închidem copiii în casă de frică că cineva îi va supăra. Ei deja nici nu mai pot fi ținuți în casă, fiica mea ar vrea și sâmbătă, și duminică să vină la atelier, unde învață a coase!”

Ala Ianenco, coordonatoarea programului Abilitare Economică, a spus că programul este dezvoltat deja al optulea an de către AO FCPS, dar că acesta, fiind unul inovativ, a suferit multe adaptari si transformari, începând cu denumirea care în varianta veche era Autoreprezentare şi Suport în Angajare, care punea accent pe dezvoltarea şi promovarea drepturilor tinerilor cu dizabilităţi. Acum organizaţia pune accent pe participarea prioritară a familiei în acest proces. “Familia care cunoaşte şi conştentizează potenţialul copilului, îl incurăjează să ieasă din casă, îi dezvoltă abilităţile de socializare şi crede în angajare, în viitorul copilului său. Şcoala de weekend a fost organizată cu scopul ca părinţii şi tinerii, în mod egal, împreună, să participe la atelierele de lucru destinate subiectului de angajare, să stabilească rolurile cine şi cum se implică în acest proces. Părinţii au urmărit cum tinerii, cărora ei le sun mereu copii, îşi expun opinia personală, se implică în exerciţii  impreună cu părinţii, manifestă initiative şi le realizează  cu succes, se odihnesc cu toţii de rând, zâmbesc, glumesc, dansează şi multe altele, abilităţi care acasă cumva rămân în umbră. Subiecte abordate în aceste 3 zile au fost: Cum comunicăm cu tinerii? Cum ne adresăm, facem complimente, spunem cuvinte frumoase în adresa celor apropiaţi? Ce dificultăţi şi provocări au părinţi în comunicare cu tinerii? Sperăm că după acest exerciţiu frazele „eu decid pentru copilul meu; eu aleg viitorul lui; eu ştiu ce-i place cel mai mult; el / ea nu are nevoie de asta” o să rămână în istorie. Societatea noastră o să fie formată din părinţi care cred în potenţialul copiilor lor şi  comunică în aşa fel, ca să promoveze cele mai bune calităţi. Acestea, la rândul lor, vor contribui la angajarea cu succes a fetelor şi băieţilor cu dizabilităţi şi la creşterea autonomiei lor sociale şi financiare”- a precizat Ala Ianenco.

Activitatea face parte din proiectul “Facilitare comunitară şi coeziune socială pentru drepturile persoanelor cu dizabilităţi”, finanţat de către IM “Swedish Development Partner”.

© 2021. All rights reserved. Crafted with ♥ by Purple Media