Mai multe persoane din Criuleni și Bălți au fost instruite în vederea angajării în câmpul muncii

A.O.„Fiecare Contribuie pentru Schimbare”, în consorţiu cu  A.O.„Clinica Juridică Nord” și A.O.„CASMED” din Bălţi, au desfăşurat traininguri cu persoane din grupuri vulnerabile pe subiectul angajarea cu succes în câmpul muncii. Trainingurile s-au desfăşurat la Criuleni şi la Bălţi, câte cinci zile fiecare localitate, cu implicarea beneficiarilor selectaţi din grupuri vulnerabile.

Zinaida din Criuleni a venit la curs, invitată de către AO FCPS. Am întrebat dacă i-a fost de folos informaţia  pe care a ascultat-o, şi femeia a confirmat, că deşi a mai fost angajată, acum are alt statut – de persoană cu dizabilități din cauza unei patologii a inimii, şi informaţia despre dreptul la muncă în asemenea caz chiar a fost nouă pentru ea. „E  bine ca noi să învăţăm şi să ştim, ca să ne angajăm undeva la lucru. Acum eu am probleme de sănătate şi copii mici, trebuie să stau cu ei acasă, dar când va veni timpul, va trebui să mă angajez. Eu am mai avut experienţă de muncă, am avut şi probleme cu reţinerea salariului, nu mi s-au pus toţi anii la stagiul de muncă, şi nu am insistat, aşa că din 8 ani lucraţi numai pentru cinci ani angajatorul meu a plătit contribuţiile” – a spus femeia.

Lucia  a fost redirecţionată la curs de către Direcţia pentru Ocuparea Forţei de Muncă Criuleni. „Nu aveam idee ce o să se întâmple aici, dar m-au sunat şi mi-au propus cursul de informare şi consiliere vocaţională. Sunt mulţumită de tot ce am aflat aici. Eu am venit să-mi aflu mai degrabă profilul vocaţional. Mi-a fost interesant să mă descopăr pe mine. Deşi am o profesie de bucătar şi am lucrat în acest domeniu, dar şi în altele, am descoperit că mi se potrivesc şi alte munci, care implică mai multă comunicare cu oamenii.”

Eleonora este beneficiară de mulţi ani a organizaţiei, este şi angajată la moment, dar oricum, informaţiile din codul muncii i-au fost utile: “Pentru mine o noutate a fost să aflu că la eliberare nu eşti obligat să lucrezi două săptămâni, dar mulţi angajatori cred că mai profită că angajații nu cunosc acest fapt. E clar, că dacă angajatul acceptă, iar angajatorul are nevoie să găsească un om în loc, cei doi se pot înţelege.”

Sofia este dintr-o comună situată aproape de or. Criuleni: “Am fost la două zile de training, la care am aflat cum putem să căutăm de lucru, unde să căutăm. Am 16 ani şi nu am fost niciodată angajată, nu am profesie, doar studii gimnaziale. Sper să fie utilă informaţia pe care am ascultat-o”.  

Inna Răileanu, consultantă juridică în cadrul “Clinicii Juridice Nord”, care a prestat asistenţă juridică beneficiarilor în cadrul fiecărui atelier, a spus că una dintre zile a fost dedicată exclusiv cunoașterii unor aspecte juridice și practice ale legislației muncii:

“Cursul a inclus informaţii despre dreptul la muncă, despre care sunt principalele documente care reglementează piața muncii la nivel național. De asemenea, am oferit explicații cu privire la clauzele contractului individual de muncă, modalitățile de exercitare a drepturilor, care sunt obligațiile salariatului, angajatorului, precum și despre modalităţi de accesare a suportului/asistenței în procesul de angajare, soluționare a litigiilor de muncă. Pentru o mai bună înţelegere şi memorare a celor studiate, beneficiarii au fost antrenați în exerciții practice. Li s-a propus să completeze efectiv o cerere de angajare, să citească şi să analizeze un contract de muncă. Am exersat procesul de pregătire a  documentelor obligatorii necesare pentru angajare. Participanții au dat întrebări despre tot ce nu au înţeles şi li s-au explicat toate neclaritățile apărute în timpul instruirii. A fost frumoasă şi faza în care fiecare a vorbit despre propriile experiențe de angajare, dacă le-a avut, au făcut schimb de idei şi sugestii”- a spus Inna Răileanu.

Ina Cazacu, manageră serviciu „Orientare vocațională” şi asistentă de proiect în AO FCPS, le-a provocat pe participante să se gândească despre ce este un interviu, cum trebuie acesta să decurgă, cum se pregăteşte persoana / candidata de un interviu, la ce întrebări să se aştepte, cum să mențină dialogul, cum să răspundem la întrebările capcană sau la cele fără tact, cum ne interesăm de condiţiile şi orarul de muncă şi multe alte nuanţe.

“Un compartiment important în prezentare este discuţia despre CV, despre cerinţe speciale/certificat de dizabilitate, competenţe speciale pe care le cere angajatorul sau cerinţe pe care le poate înainta candidatul/candidata la funcţia vacantă. Pregătirea pentru interviul cu angajatorul este esenţială, mai cu seamă dacă e mai greu să-ţi controlezi emoţiile. Comportamentul trebuie să fie cât mai natural, aşa încât angajatorul să-şi facă cea mai potrivită impresie de la prima vedere. E recomandabil să nu ascundeți de angajator dacă aveți anumite limitări în timpul exercitării atribuţiilor de serviciu, sau dacă nu cunoaşteţi ceva, dar sunteţi dispuse să învăţaţi, să fiţi sigure pe voi şi să o spuneţi cu voce tare şi convingător. Încrederea în propriile forţe este foarte importantă, când o demonstraţi angajatorului în timpul interviului” – spunea Ina Cazacu.

Activitățile de instruire au fost parte a proiectului ”Parteneriate pentru angajarea incluzivă a grupurilor vulnerabile”, susținut financiar de Fundația Est-Europeană din sursele Uniunii Europene și co-finanțat de Suedia.

© 2021. All rights reserved. Crafted with ♥ by Purple Media