Pe data de 25 și 26 ianuarie, 2016, la Chișinău s-a desfășurat atelierul de lucru în scopul definitivării modulelor de formare pentru cadrele didactice din grădinițe, specialiștii în domeniul educației timpurii din cadrul Direcțiilor de Învățămînt și Serviciilor de Asistență Psihoipedagogică, dar și reprezentanții APL.
În cadrul atelierului de lucru au fost prezentate rezultatele studiului ”Evaluarea necesităților de formare a educatorilor în domeniul educației incluzive”, realizat de Centrul de Investigații și Consultanță ”SocioPolis”. În baza celor cca 800 de chestionare prelucrate, a fost stabilit cum înteleg educatorii noțiunea de ”educație incluzivă”, care categorii de copii, în viziunea lor, se consideră că au cerințe educaționale speciale și necesită suport în procesul de incluziune educațională în grădinițele obișnuite. Totodată, educatorii au enunțat temerile lor, dar și cunoștințele care le-ar facilita activitatea în cazul copiilor cu cerințe educaționale speciale.
Atelierul a găzduit și experta în incluziune din Republica Cehă, dna Pavla Baxova, care a intervenit cu comentarii utile în cadrul discuțiilor în grup și în plen. Valoros s-a dovedit a fi instrumentul prezentat, Profilul de o pagină, practic și simplu în aplicare, care ajută mult cadrelor didactice în înțelegerea copilului cu cerințe educaționale speciale, în cunoașterea mai bună a capacităților și necesităților de dezvoltare, precum și a măsurilor de sprijin necesare de urmat.
Participanții la atelier – viitorii formatori, dna M. Vrânceanu, consultant pe domeniul educației timpurii la Ministerul Educației, reprezentanții Centrului Republican de Asistență Psihopedagogică și a Institutlui de Științe ale Educației, precum și reprezentanții organizațiilor neguvernamentale care activează în domeniu, au contribuit la elaborarea unui curriculum de formare și suport de curs pentru cadrele didactice și reprezentanții APL în domeniul educației incluzive. Programul de formare în cadrul atelierului a fost realizat în baza necesităților de formare existente pentru cadrele didactice din instituțiile de educație timpurie, precum și necesitățile constatate în rezultatul studiului realizat cu participarea reprezentanților a cca 250 de grădinițe selectate.
Moderator în cadrul celor două zile a atelierului de lucru a fost Serghei Lîsenco, expert în educația non – formală și instruirea adulților.
Proiectul ”Parteneriate pentru incluziune”, este implementat de către AO ”Femeia și Copilul – Protecție și Sprijin” din Criuleni, cu susținerea financiară a Agenţiei de Dezvoltare din Republica Cehă, în parteneriat cu Caritas Republica Cehă și Ministerul Educației al Republicii Moldova. Scopul proiectului constă în sporirea accesului la educație a copiilor cu cerințe educaționale speciale de vîrstă timpurie în grădinițele din țară.