În ultima decadă a lunii februarie, Asociaţia Obştească “Femeia şi Copilul – Protecţie şi Sprijin” din or. Criuleni, a organizat Teatrul Social în gimnaziul Pohrebea, raionul Dubăsari. Piesele prezentate de tinerii actori au reflectat tematica respectării drepturilor copilului, inclusiv dreptul la educaţie.
Prin această metodă se produce schimbarea atitudinii vis-a-vis de stereotipurile ce persistă cu privire la persoanele cu dizabilităţi. Schimbarea are loc activ-participativ prin înscenarea piesei, prin implicarea nemijlocită în discuţia interactivă cu publicul. Stilul activităţii a permis spectatorilor implicarea directă în discuţii de la egal la egal atît cu personajele pe parcursul prezentării piesei, cît şi cu elevii, tineri actori, după procesul de demascare a personajelor. Spectatorii au primit o doză mare de satisfacţie, respectiv cunoştinţe noi şi sfaturi utile cu privire la comportamentul lor faţă de semenii şi persoanele cu dizabilităţi. Participanţii au dat dovadă de toleranţă şi răbdare în cadrul activităţilor de grup, ascultau şi luau în considerare ideile colegei lor, care are o dizabilitate locomotorie, reprezentînd cu adevărat o echipă integră. Fetiţa a fost împuternicită de echipă să prezinte posterul în faţa auditoriului şi încurajată cu aplauze.
Spectatorii au conştientizat, că o şcoală incluzivă cu adevărat, este acea şcoală, unde toţi copiii din comunitate au acces şi sprijin pentru incluziunea socio-educaţională. Teatrul Social, ne demonstrează în continuare, a fi, una din metodele cele mai eficiente de schimbare a atitudinii, comportamentului cu privire la dificultăţile cu care se confruntă colegii noştrii şi că fiecare din noi poate ajunge în diverse situaţii dificile în viaţă, fapt ce confirmă tratarea fiecărei persoane cu respect.
Această activitate a fost desfăşurată în cadrul proiectului „Incluziunea socio-educaţională a copiilor cu CES în raioanele Criuleni şi Dubăsari”, susţinută de Organizaţia Suedeză SOIR Moldova.
Larisa Moscalenco, Coordonator program “Advocacy”